Termin realizacji– październik 2002
Cele: - wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju; - uczenie właściwego zachowania i współzawodnictwa z rówieśnikami; - tworzenie więzi emocjonalnej z regionem; - odpowiedzialność za powierzone zadania; - aktywny udział w życiu klasy; - kultura współżycia w najbliższym sąsiedztwie ucznia; - poznanie pracy rolnika, narzędzi i maszyn rolniczych; - utrwalenie wiadomości o roślinach i zwierzętach leśnych; - dbanie o zdrowie, bezpieczeństwo, ochrona przyrody; - nabywanie umiejętności wspólnej zabawy dzieci z rodzicami. Metody: Zabawowa, śpiew, konkursy, turnieje, wspólna zabawa, podchody.
Czynności przygotowawcze: 1. Opracowanie scenariusza imprezy. 2. Ustalenie z rodzicami miejsca i sposobu przygotowania ogniska – osoby odpowiedzialne, pozwolenie od nadleśnictwa. 3. Umówienie się z rolnikiem na wywiad, urządzenie wystawy. 4. Przygotowanie wiadomości o roślinach okopowych do wywiadu z rolnikiem. 5. Przygotowanie quizu– Co wiem o ziemniakach? 6. Przypomnienie znaków patrolowych. 7. Ustalenie trasy wędrówki. 8. Przygotowanie pląsów, piosenek, gier i zabaw. Środki i materiały: wiaderka, ziemniaki, patyki, kiełbaski, napoje, szarfy, chorągiewki, łyżki, lina, szkicowniki, ołówki, koperty z zadaniami, wybór zabaw i gier ruchowych.
Przebieg zajęć 1. Spotkanie przed szkołą dzieci z rodzicami, zapoznanie z celami spotkania, podział na cztery grupy, ustalenie (losowanie) grup wyznaczających trasę wędrówki i grup-tropicieli 2. Wymarsz dwóch grup różnymi trasami, wyznaczanie drogi tropicielom za pomocą znaków umownych (znaki patrolowe), zostawianie ukrytych listów i wiadomości. 3. Drużyny tropicieli wyruszają około 30 minut później, idą po zostawionych znakach, szukają listów, wykonują polecenia, np. „Kto mieszka na tym drzewie? Rozejrzyj się dokoła i zapisz nazwy roślin runa leśnego (drzew wysokich, podszytu). Posprzątaj w najbliższym otoczeniu, śmieci wrzuć do worka, który jest ukryty pod jarzębiną. Itp. 4. Spotkanie w gospodarstwie rolnym – 2 pierwsze grupy, obejrzenie maszyn, zaproszenie rolnika na ognisko, (później przybywają 2 następne grupy). 5. Spotkanie na polanie leśnej – zadanie: Zbieraj chrust na ognisko. 6. Rozpalenie ogniska przez osobę dorosłą. 7. Powitanie – wszyscy rodzice i dzieci śpiewają piosenki powitanki i wspólnie pląsają przy ognisku, w odpowiednim momencie wkładają na żar ziemniaki. 8. Turniej sportowy – wyścigi rzędów na polanie (skoki zajęcze, kulawy lisek, rzuty szyszkami do ogniska, slalom z ziemniakiem w łyżce, slalom z wiaderkami) 9. Pieczenie kiełbasek. 10. Wywiad z rolnikiem. 11. Ziemniaczany quiz– Co wiem o ziemniakach? 12. Turniej sportowy – przeciąganie liny, wyścig pociągów, wyścig w workach. 13. Podsumowanie konkurencji, wręczenie uczestnikom słodkich deserów i niespodzianek. Jedzenie upieczonych ziemniaków. 14. Pożegnanie przy ognisku pląsem, piosenką. 15. Sprzątanie na polanie, zasypanie paleniska piaskiem, zabezpieczenie miejsca po ognisku, aby nie powstał pożar. 16. Powrót do domu.
Zajęcia realizowane w klasie III jako podsumowanie bloków tematycznych: - Las nas zauroczył. - Pole. Lektura: - Dobrowolska H., Dziabaszewski W.: „Wesoła szkoła: Kształcenie zintegrowane w klasie 3, część1. Warszawa: WSiP, 2001 - Jurczak A.: „Gry i zabawy ruchowe w terenie leśnym” LIDER, 1997, nr 5, str. 11-14 - Trześniowski R.: „Gry i zabawy ruchowe: podręcznik przeznaczony dla nauczycieli, wychowawców i instruktorów.” Warszawa WSiP, 1995
Alina Moroz; SP nr 5 w Hajnówce, Kształcenie zintegrowane |